
Marekiga vestles Ivi Rausi.
Marek, mis hetkel sa teadsid, et kitarr saab olema sinu peamine väljendusvahend?
Mäletan, et gümnaasiumi õpingute alguses tundsin, et soovin põhjalikumalt kitarrimängu süveneda ja muusika saab olema osa minu identiteedist. Kitarri mängides tundsin, et suudan end inimestele kõige vahetumalt avada.
Millised õpetajad või mentorid on sind kõige rohkem mõjutanud muusikuna ja miks?
Kõige suurem mõjutaja on olnud minu erialaõpetaja Mart Soo, kunagises G.Otsa nimelises muusikakoolis. Ta mängis minuga eriala tundides palju koos ning oli tähelepanelik minu kui isiku suhtes. Ta oskas olla toetav, aga samas ka nõudlik ülesannetetäitmise osas. Kaaluka panuse minu kitarrimängu arengusse on andnud ka Tiit Paulus, Peep Ojaveski ja Heiki Mätlik. Muusikuna on mind palju mõjutanud ka erinevad muusikud, kellega mul on olnud võimalus koos mängida.
Õpetamisest ja noorte toetamisest
Mida sa pead kõige olulisemaks, kui töötad noorte muusikutega?
Vast kõige olulisem on suhtuda noorde muusikusse lugupidavalt, anda talle informatsiooni lähtuvalt tema iseloomust ja muusikalistest oskustest ning küsida endalt, mida mina saaksin teha, et aidata tal luua muusikaga sügavam kontakt.
Milliseid väärtusi püüad oma õpilastele edasi anda lisaks tehnilistele oskustele?
Kokkulepetest kinnipidamist, avatust koostööle ja austust kaasmuusikute vastu.
Kuidas toetada noori, kellel võib olla annet, aga puudub enesekindlus?
Neid peaks julgustama ja andma neile vajalikku tagasisidet. Oluline oleks tuua neis välja need tugevused, mis neis juba praegu välja paistavad.
Iga noor on ainulaadne ja igaühel on midagi, mida teistega jagada. Enesekindluse kasvatamise osas soovitaksin noortel võtta väikseid riske – kas siis mõne esinemise, sõnavõtu, korraldustöö või muusikapala ettemängimise näol.
Kuidas näed sina õpetaja rolli – kas pigem juhendajana, inspiratsiooniallikana või teekaaslasena?
Viimastel aastatel üha enam inspiratsiooniallikana. Kuigi ütlen, et õpilased on ka mulle inspiratsiooniallikaks oma muusikaliste valikute ja ellusuhtumise osas.
Muusikast laiemalt ja kitarrimängu arengust
Kuidas on kitarriõpe ja -mäng viimastel aastatel muutunud – kas nooredlähenevad sellele teistmoodi kui varem?
Laialdane informatsiooni kättesaadavus ja tehisintellekti abi on loonud mugavad võimalused kitarriõppeks. Samas ei ole shortcut’í selleks, et olla hea kitarrist. Harjutustunnid tuleb igaühel läbida. Ma siiski näen, et kitarriõpilased jätkuvalt väärtustavad õpetaja olemasolu klassiruumis. Soovitakse vahetut tagasisidet oma õpingutele. Küsimused ja soovid on olnud rütmimuusikasuunal ikka need samad: kuidas üht või teist lugu mängida, milliseid harjutusi rakendada, kuidas kitarri hooldada, kuidas improviseerida ja noodist lugemise oskust arendada jne. Selles osas on kõik endistviisi.
Kas tehnoloogia (nt YouTube, harjutusrakendused) aitab või segab tänapäeva noorte muusikute arengut?
Kindlasti on tehnoloogia abiks võimaluste rohkuste loomisel. Lihtne on erinevate plugin’ide abil lugusid transponeerida, temposid muuta, erinevat tüüpi noodistusi alla laadida ja lihtsasti ise noteerida. Minu meelest on see väga lahe ja toetab muusikute arengut.
Kuidas leida tasakaal tehnilise vilumuse ja loomingulise vabaduse vahel?
Tasakaalupunkt on igal ühel erinev. Omast kogemusest soovitan omandatud materjaliga publiku ees üles astuda ja samuti enda mängu salvestada. Inimeste ees esinedes on võimalik oma oskuste kohta teada saada kõige tõesemat
informatsiooni – kas on vaja midagi tehniliselt viimistleda või oled sa sellega rahul. Või kas näiteks hoopis loominguline pool on kuidagi ühekülgne ja vajab mingil moel enam tähelepanu ja tegelemist jne.
Inspireerimiseks ja tulevikuvaatega
Millist nõu annaksid noorele muusikule, kes unistab muusikukarjäärist, aga kahtleb, kas see on realistlik?Armastus muusika vastu võiks olla suurem kui unistus muusikukarjäärist. See aitab igas olukorras vee peal püsida ja samas sügavale sukelduda.
Noor muusik võiks endale esitada küsimuse: ”Kas ma saan hakkama ilma selle unistuseta või mitte?”
Kui saad olla rahul ja õnnelik midagi muud tehes, siis mine seda teed. Kui ei, siis tegutse oma eesmärkide nimel.
Kuidas jääda loovaks ja motiveerituks – kas sul on rutiine või praktikaid, mis aitavad?
Tasakaal on oluline. Lisaks regulaarsele instrumendi harjutamisele leia aega, et tegeleda millegi muuga kui muusika. Suhtle erinevate inimestega (eriti nendega, kellega on raske leida kontakti). Puhka ja söö normaalselt. Taju millised projektid, bändid on sinu arengut toetavad, millised mitte. Julge öelda ‘ei’ või delegeerida oma ülesanded teistele kui tunned, et oled tööga ülekoormatud. Selle eesmärgiks pole mitte laiselda vaid püüda hoida muusikaga esimest armastust.
Milline võiks sinu meelest olla ideaalne keskkond, kus noor muusik saaks kasvada ja areneda?
Ideaalne on selline keskkond, kus sind ümbritseb palju ja võimalikult erinevaid muusikuid, kellega mõtteid vahetada ja koos mängida. Mitmed neist võiksid olla sinust kogenumad.