Intervjuu: Erko Niit

Kus ja kaua oled rütmimuusika ajalugu õpetanud?

Olen õpetanud rütmimuusika ajalugu Pärnu Muusikakoolis juba kaksteist aastat. Lisaks muusikaajaloole õpetan ka kitarri.

Miks on oluline muusikakoolis rütmimuusika ajalugu õppida?
Ega ma tegelikult ju ei teagi, kas see on oluline, aga mulle tundub, et tänu muusikaajaloo õppimisele loovad õpilased selle muusikaga rohkem sidet, mida nad erialas ja bänditunnis mängivad.
Ideaalis on ju muusikakoolis tervikõpe – õpitakse muusikat läbi ajaloo, teooria, koosmängu ja erialainstrumendi. Paljud noored täna ei tea, keda nad üldse kuulavad. Panevad Spotify playlist’i peale ja valivad taustaks smooth jazz´i. Aga nad võiksid ka artistide nimesid natukenegi teada ja ajaloolist tausta, miks ja kuidas mingi muusika on tekkinud. 

Milline on rütmimuusika ajaloo tunni ülesehitus?
Iga tund võtame läbi uue muusikastiili. Hetkel annan ainet kümnetunniste kursustena, mis on osutunud minu jaoks suhteliselt raskeks, kuna muusika kuulamise aega on jäänud seetõttu vähemaks.

Tunni alguses kordame paari lausega üle eelmise tunni teema. Valdavalt liigume edasi kronoloogiliselt, aga mitte alati. Alguses räägin ajaloolisest taustast ja siis muusikast ja muusikutest. Räägin natuke ka muusikateooriast kui see on vajalik a la laadid, bebopilik improvisatsioon, blues’i vorm, harmoonia jne. Proovin kaasata vestlusesse võimalikult palju ka õpilasi, et tekiks ühine arutelu.

Kõige põnevam osa tunnist sinu jaoks?
Proovin oma juttu sisse põimida nö fun fact’e. Need ei ole võib-olla nii olulises seoses teemaga, aga aitavad materjali meelde jätta. Näiteks, et kitarrist John McLaughlin käis 1990. aastal Pärnus oma trioga esinemas või et kitarrist Wes Montgomery kasutas kitarri mängides parema käe sõrmedest ainult pöialt.
Minu jaoks on väga põnev ka see kui mängime vahel tunnis erinevaid rütmielemente läbi.

Mõni soovitus rütmimuusika ajaloo tunni läbiviimiseks?
Arutelu, õpilaste arvamus, kaasamine ja fun fact’id.

Ava lühidalt ühte muusikastiili ja lisa ka näide?
George Gershwin’i lugu “I Got Rhythm” ja Charlie Parker’i lugu “Anthropology”.

”I Got Rhythm” oli 1930ndate poplugu, mida bebop muusikud, eesotsas saksofonist Charlie Parker’iga, töötlesid. Nad kirjutasid samale harmooniale uue äärmiselt kiireloomulise meloodia ning improviseerisid loo harmoonial. Läbi sellise võrdluse ja teemade saan tunnis ka natuke bebop stilistikat lahti seletada.

“I Got Rhythm” – George Gershwin


“Anthropology” – Charlie Parker

Soovid olla rohkem kursis ja panustada rütmimuusika õppe arengusse Eestis?